Zoeken
Projectlijst 0

Actueel

SolarEdge Blog met Frank Bakker over de Smart EV Charger

woensdag 25 mei 2022

Gilah Krausz Nevo

Senior Content Writer

 

Zorgt thuis EV-laden dat mensen sneller geneigd zijn een elektrische auto te kopen?

Mensen kopen om verschillende redenen een elektrische auto. Velen willen de snel stijgende brandstofprijzen ontlopen, omdat een liter benzine op sommige plaatsen oploopt tot boven de 2 euro. Anderen kopen een EV om hun levensstijl te verduurzamen, of wellicht gewoon omdat het leuk is. Maar een groot deel van deze groei wordt gestuurd door regelgeving. Tegen 2030 zul je in België1 en in Zweden2 geen nieuwe auto's met brandstofmotor meer kunnen kopen, en dat zal uiteindelijk in veel landen het geval worden.3

Tegenwoordig zien mensen de enorme voordelen van het gebruik van een thuislader voor een elektrische auto die verbonden is met hun PV-systeem. Je kunt je EV bijtanken met thuis geproduceerde zonne-energie, dus je laadt niet alleen voor minder, maar je autobatterij is ook altijd vol en klaar voor gebruik, zonder dat je naar een tankstation hoeft te rijden. Je laadt duurzamer en bespaart meer dankzij subsidies voor EV-laders en groene belastingkredieten.

 

Waar moet je rekening mee houden als je een EV-lader voor thuis wil kopen?

Eerst moet je met een erkende solar installateur nagaan of de infrastructuur van je woning de capaciteit heeft om een EV-lader te ondersteunen. Bedenk ook dat in veel landen energiemaatschappijen je factureren naar de grootte van je elektriciteitsaansluiting. Dus het kan zijn dat je door het uitbreiden van de capaciteit van je elektriciteitsaansluiting om EV-laden mogelijk te maken, je een toeslag op je maandelijkse energierekening krijgt. Dit komt bovenop de basisprijs van je elektriciteit per kWh, en de maandelijkse leveringskostenvoor het transport van de energie over het net.

 

Hoe beïnvloedt de groeiende populariteit van elektrisch rijden het energieverbruik thuis?

Hoewel het verbruik varieert per bestuurder en automodel, komt het laden van EV's meestal neer op een flinke kostenpost. Het laden van een typische 50-100 kWh EV-batterij bij gemiddeld gebruik kan wel 50% van het energieverbruik van je huis in beslag nemen, en kan volgens BCG "leiden tot een toename van 20% tot 50% in megawattuur aan elektriciteit verbruikt door het gemiddelde huishouden".4

Door de toename van EV-laden ontstaan grotere vraagpieken op ons elektriciteitsnet. Om het net tijdens piekbelastingen in evenwicht te houden, proberen energiemaatschappijen het verbruik te temperen door de piekvraag-tarieven te verhogen. Sommige landen wenden zich tot grootverbruikers om te proberen het net in evenwicht te houden. Veel regio’s stappen langzaam maar zeker af van saldering, waarbij je voor elke kWh zonne-energie die je in het net brengt een kWh tegoed krijgt, zodat de compensatie gelijk is aan de energietarieven. In plaats daarvan worden teruglevertariefregelingen ingevoerd, wat betekent dat eigenaren van PV-systemen geld krijgen voor de waarde van de energie. Maar deze waarde is dynamisch en kan zowel hoger als lager zijn dan de inkoopprijs. In België bijvoorbeeld krijgen systeemeigenaren een lagere vergoeding voor elke kWh zonne-energie die ze in het net injecteren dan dat ze eruit halen, en wordt een nieuw capaciteitstarief ingevoerd deze zomer bedoeld "om mensen aan te moedigen hun verbruik te spreiden, bepaald op basis van hun gemiddelde maandelijkse vraag naar piekcapaciteit".5

Dit soort regelingen spoort huiseigenaren aan om naar manieren te zoeken om hun energieverbruik te optimaliseren. Sommigen veranderen hun gewoonten en laden vaker hun auto's overdag tegen lagere tarieven. Anderen laden wellicht hun batterij op, verwarmen hun boiler of laten de vaatwasser overdag draaien.

 

Hoe helpt laden met de SolarEdge EV-lader om de besparingen van PV-systeemeigenaren te verhogen?

Als mensen aan het eind van de dag thuiskomen, sluiten ze meestal hun auto aan en laden die 's nachts op. Omdat iedereen hetzelfde doet, betalen we allemaal onvermijdelijk hogere piektarieven voor elektriciteit, ongeveer van 16 tot 23 uur. Het probleem is dat tijdens die uren van piekvraag, wanneer het EV-verbruik hoog is, er weinig zonne-energieproductie is. Overdag gebeurt echter het omgekeerde: er is veel zonne-energieproductie, en dat betekent meestal lagere energietarieven. Maar omdat niet veel mensen overdag huishoudelijke apparaten gebruiken of hun EV laden, is er veel ongebruikte zonne-energie - waarvan het grootste deel door huiseigenaren in het net wordt geïnjecteerd.

De SolarEdge EV-lader is een slimme lader voor elektrische auto's waarmee je je EV kunt laden met PV-energie van je panelen of zonne-energie opgeslagen in je batterij, of allebei. Door de SolarEdge EV-lader te gebruiken als een geïntegreerd onderdeel van het SolarEdge Home ecosysteem, verhogen PV-systeemeigenaren de efficiëntie van het energieverbruik van hun hele huis en maximaliseren ze hun opbrengsten en besparingen. Dat is veel meer dan alleen je elektrische auto van stroom voorzien met schone, thuis geproduceerde zonne-energie. Met SolarEdge Home krijg je een compleet energiegebruiksplan dat efficiënt aan de verbruiksbehoeften van je gezin voldoet.

Zoals te lezen in PV Magazine wordt overdag, als je de SolarEdge lader in gebruik hebt, prioriteit gegeven aan zonne-energie voor het huis, en wordt alle overtollige zonne-energie naar de auto geleid, zodat je niet aan het net hoeft te laden. Als je 's avonds tijdens piekuren laadt, krijgt de EV voorrang op andere apparaten - die vooraf ingesteld zijn om overdag of op opgeslagen zonne-energie te werken. Zo kun je je jaarlijkse elektriciteitsuitgaven verminderen en de kosten van de lader compenseren. De intuïtieve mySolarEdge app geeft belangrijke inzichten en biedt je de mogelijkheid al deze mogelijkheden te volgen en te besturen. Huiseigenaren kunnen EV-laaduren plannen, of, de auto vooraf instellen om met PV te laden als er genoeg overtollige zonne-energie is.

Wij geloven dat je in de toekomst beide kunt doen: programmeer de tijd wanneer je je auto nodig hebt, stel in dat je EV moet laden uit overtollige zonne-energie - en zo nodig stroom van het net moet aanvullen - en je auto staat op tijd volgeladen klaar. Het systeem houdt rekening met de PV-productie van je huis, verbruikspatronen, weersvoorspellingen en energietarieven. Het berekent het beste moment om je auto te laden - hetzij met directe zonne-energie, hetzij door te wachten met laden tot je genoeg opgeslagen overtollige energie hebt. Je bent dan ook in staat om automatisch het laden van EV uit het net te plannen tegen de laagste elektriciteitstarieven.

 

Hoe kun je voorkomen dat het elektriciteitssysteem in huis overbelast raakt bij het laden van je EV?

Door de exponentiële groei van EV-rijden is overbelasting van het elektriciteitsnet een groot probleem. Als er geen apparaten in gebruik zijn, verbruikt een doorsnee huishouden in ruststand ruwweg 200 watt. Stel je nu voor dat iedereen thuis is: de lichten zijn aan, een laptoplader verbruikt 80 -100 watt, verwarming is ongeveer 2000 watt, een magnetron is nog eens 1000 watt, voeg nog wat andere apparaten toe en het verbruik loopt snel op. Je EV laadt potentieel tot 32 ampère op. Vermenigvuldigd met 230 v is dat meer dan 7.000 watt, en dan maal drie (je mogelijke 3*35-amp hoofdzekering) krijg je 22.000 watt - dat is wat je elektrische auto verbruikt. Als je bedenkt dat je met een 3-fase aansluiting tot 24,15 kW kunt verbruiken (3x35-amp), is er weinig ruimte voor ander verbruik voordat je het punt van overbelasting bereikt. Je auto inpluggen om te laden zonder een slim energiebeheersysteem kan dus de hoofdzekering doen springen!

Dat is waarom onze EV lader een onlosmakelijk onderdeel van het SolarEdge Home ecosysteem is. Je kunt overdag laden met PV, en je hebt altijd de mogelijkheid om dit aan te vullen met opgeslagen zonne-energie in je batterij.

Als je na zonsondergang je EV aan de lader hangt, wordt de stroomtoevoer automatisch beheerd en geprioriteerd. Het systeem vermindert het verbruik van de toestellen in huis, en maakt voldoende laadcapaciteit voor de EV vrij, wat het huis beschermt tegen overbelasting. Apparaten worden ingepland om op verschillende tijden te werken: op PV overdag of op opgeslagen zonne-energie 's nachts, gebaseerd op je verbruikspatronen en behoeften.

Als je een back-up systeem hebt, ben je zelfs voorzien tijdens stroomuitval. Gewoon tanken uit zonne-energie, opgeslagen batterij-energie, of beide tegelijk, en je hebt genoeg om naar de supermarkt te rijden.

 

Wat is de invloed van de snelle groei van EV op het elektriciteitsnet?

Het grootste deel van de wereldwijde elektrische infrastructuur werd aangelegd tussen 1950 en 1970, toen er alleen nog maar benzineauto's rondreden en we allemaal veel minder elektriciteit verbruikten. Onze elektriciteitsnetten zijn daarom niet berekend op de gigantische groei van EV die we nu meemaken en het bijbehorende enorme elektriciteitsverbruik. Stel je hele wijken voor waar 's avonds mensen met hun elektrische auto's hun oprit oprijden en ze insteken om te laden. Dat leidt tot een ernstig probleem voor de stroomnetten die al over hun grenzen zijn uitgerekt. Volgens het IEA "kan het toenemende gebruik van EV de distributienetten overbelasten en plaatselijke netverzwaringen, zoals het vervangen van transformatoren en het vervangen van kabels, noodzakelijk maken"6. Dit zal alleen maar erger worden met de exponentiële toename van het aantal elektrische voertuigen, dat tegen 2030 naar verwachting 40 miljoen bedraagt.7

Om de snelle groei van de elektriciteitsvraag te kunnen opvangen en een betrouwbaarder net tot stand te brengen, is een aanzienlijke uitbreiding van de infrastructuur nodig. De aanleg daarvan vergt veel tijd en brengt enorme kosten met zich mee, zonder hulp is dit op korte termijn onhaalbaar volgens netbeheerder Tennet en minister Jetten van Klimaat en Energie. Er moeten namelijk nieuwe elektriciteitsmasten en transformatorstations worden gebouwd, die uiterst duur zijn. Zulke transformatoren zijn essentieel om de druk die door hoogspanningsleidingen loopt te verlagen, zodat de elektriciteit geschikt wordt voor thuisgebruik. Bovendien moeten dan nieuwe hoogspanningsleidingen en -kabels ondergronds aangelegd worden, wat ook kostbaar is.

 

Als ik een bedrijfsauto heb, of ik krijg een vergoeding voor EV-laden, hoe moeilijk is het dan om mijn laadsom te berekenen met een SolarEdge EV-lader?

Op veel plaatsen rijden mensen in bedrijfsauto's en krijgen ze van hun werkgever een kaart die ze bij laadpalen kunnen gebruiken, zodat het bedrijf voor de energie betaalt. Als je besluit thuis een EV-laadpaal te installeren, heb je een lader nodig die communiceert met het netwerk van je werkgever, en een factureringsfunctie die aan de EV gekoppeld is.

SolarEdge heeft plannen om deze functies in zijn EV-lader te verwerken, zodat je gewoon  je kaart kunt scannen als je moet laden. Systeemeigenaren kunnen dan, nadat ze hun maandelijkse elektriciteitsrekening betaald hebben, via de mySolarEdge app hun gedetailleerde EV-laadrapport genereren, het exporteren en naar de werkgever sturen voor declaratie.

In de toekomst zijn we van plan een andere factureringsmethode aan te bieden via het OCPP zonne-energie communicatieprotocol dat we ontwikkelden als een eigen server die onze EV-lader in de mySolarEdge app integreert, zodat het systeem gemakkelijk kan worden ge-upgrade.

Een andere optie die door de SolarEdge EV-lader wordt ondersteund is een RFID-tag voor de authenticatie van individuele gebruikers bij laadpalen die door meerdere bestuurders worden gebruikt. Het systeem identificeert je en geeft vervolgens een samengevatte laadgeschiedenis voor elke ID. We bieden ook de mogelijkheid om EV-laadgegevens te genereren die voldoen aan de MID-metering van de EU - een norm die sommige bedrijven eisen voor het vergoeden van werknemers.

 

Hoe ondersteunen de SolarEdge EV-lader en het bijbehorende ecosysteem toekomstige ontwikkelingen?

Mensen kopen nu al batterijen om thuis duurzame energie op te slaan. Maar, wanneer het gebruik van EV’s normaler wordt, zullen we in feite een enorme batterij op wielen hebben. Je zult je auto kunnen inpluggen en je huis van stroom voorzien met de batterij van je auto - zoals tijdens stroomuitval. Het werkt twee kanten op, dus als het net uitvalt, kun je je auto laden uit een met zonne-energie gevulde batterij.

Het zal als een levend organisme zijn in een compleet ecosysteem voor energieregeling, waarin alles samenwerkt. Of je nu in back-up modus staat of laadt van het net, energieverbruik en overbelasting worden automatisch beheerd. Deze V2G (vehicle-to-grid) en V2H (vehicle-to-home) trends omvatten technologieën die ons in staat zullen stellen energie van onze auto naar ons huis te brengen, en van de auto naar het net. Dit is de toekomst, en bij SolarEdge zijn we al druk bezig met de ontwikkeling van dit soort producten, die onze energierekeningen omlaag brengen en bruikbare energie back-up oplossingen bieden wanneer dat nodig is.

 

Bronnen:

1: https://www.reuters.com/business/environment/brussels-region-ban-diesel-cars-by-2030-petrol-cars-by-2035-2021-06-25/
2: https://thedriven.io/2019/01/24/sweden-passes-bill-to-ban-new-ice-car-sales-by-2030/
3: https://www.coltura.org/world-gasoline-phaseouts
4: https://www.bcg.com/publications/2019/electric-vehicles-multibillion-dollar-opportunity-utilities; Interne SolarEdge monitoring portal data
5: https://www.brusselstimes.com/204276/new-tariff-structure-could-see-people-using-little-electricity-pay-e100-more
6: https://www.iea.org/reports/innovation-gaps/transport
7: https://www.iea.org/data-and-statistics/charts/annual-electric-car-sales-in-the-sustainable-development-scenario-2020-2040

 

Filters
Sorteren
Overzicht

Toevoegen aan een projectlijst

Selecteer eerst een projectlijst
Projectlijsten
Vul een projectlijstnaam in